Saturday, 30 March 2013

Strategi pemasaran : Praktikal & analisa

Tahukah anda untuk melancar sesuatu produk baru, ada cara dan teknik tersendiri?
Kita mungkin pernah dengan soft selling, pre launch dan launch…itu adalah sebahagian dari beberapa teknik untuk menguar-uarkan kehadiran produk mereka di pasaran! 

Jika pelancaran pun slow, sambutan mungkin tidak sehebat mana. Mereka memerlukan pelbagai teknik dan strategi pelancaran agar orang ramai mengetahui kehadiran produk mereka. Akhirnya produk mereka meletup-letup!

Kesimpulannya, anda memerlukan kepada strategi dan teknik yang betul untuk melancarkan sesuatu produk agar produk anda tersebut mendapat sambutan yang sepatutnya dari orang ramai.


CONTOH KAJIAN ASPEK PASARAN

Pasaran Sasaran

Pasaran sasaran penduduk di sekitar Kota Bharu iaitu golongan wanita dan lelaki yang berumur antara 18-50thn. Ia terdiri daripada kakitangan sektor kerajaan, swasta dan perindustrian. Dianggarkan penduduk di kawasan ini seramai 30 000 orang manakala golongan wanita dan lelaki yang berumur antara 18-50thn adalah sebanyak 40%. 

Kumpulan sasaran           = 30.000 @ 40%
                                      =  12,000 orang

Saiz Pasaran

Bagi menentukan saiz pasaran, menganggarkan penduduk di Kota Bharu ialah seramai 30 000 orang. Setiap pelanggan akan membelanjakan sebanyak RM 50.00 sebulan untuk keperluan pakaian. Hanya 40% sahaja penduduk di atas tinggal di kawasan berhampiran dengan lokasi perniagaan pemilik.

                Saiz  Pasaran       = 12,000 @ RM 50.00 @ 40%
                                           = RM 240,000.00 sebulan

Syer Pasaran

Berdasarkan anggaran saiz pasaran diatas, pemilik mensasarkan 1% - 3% sahaja yang akan menjadi pelanggan pada setiap bulan untuk tempoh anggaran daripada 2011 – 2013 iaitu 3 tahun. Anggaran syer pasaran bulanan adalah seperti berikut :

Syer pasaran minimum                  =             RM 240,000.00 @ 1%
                                                    =             RM 2,400.00      

Syer pasaran maksimum               =             RM 200,000.00 @ 3%
                                                    =             RM 7,200.00

Strategi Pemasaran

Promosi
-Membuat majlis pembukaan untuk pemberitahuan kepada pelanggan tetap,  penduduk setempat dan kawan-kawan
-Menjual ‘privileges card’ kepada para tetamu yang hadir pada majlis pembukaan dengan harga RM199.00/setahun (psikologi). Keistimewaannya pemegang kad tersebut akan mendapat potongan harga 20% - 30% pada setiap produk yang dijual di premis, solekan siang/malam percuma sebanyak dua kali daripada salah satu pada hari istimewa seperti ulangtahun perkahwinan, pertunangan, hari kekasih atau makan malam dan percuma tempahan sepasang baju kurung biasa pada hari lahir pemegang kad.
-Membuka kiosk di pasaraya-pasaraya besar seperti Giant, Tesco, Carrefour supaya dapat memperkenalkan PRODUK BARU kepada pelanggan baru di merata tempat.
- Lokasi; PRODUK BARU terletak di dalam pusat membeli-belah iaitu kawasan yang strategik untuk menarik pelanggan datang berkunjung. Manakala deretan  rumah kedai, kawasan perumahan, sektor swasta, kerajaan dan perindustrian turut membantu meningkatkan lagi jualan PRODUK BARU. Ia juga mempunyai kemudahan pengangkutan awam seperti  bas dan teksi.

Harga
-Penetapan harga yang diletakan ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan ianya berkonsepkan ‘price follower’ iaitu mengikut kadar pasaran dan pesaing-pesaing yang lain.

Produk
-Produk dan perkhidmatan yang dihasilkan adalah berkualiti dan bermutu. Ini kerana perniagaan ini mengikuti perubahan fesyen dan teknologi terkini setara dengan kehendak pelanggan masa kini. Produk dan perkhidmatan hendaklah sentiasa kekal kompetitif supaya diterima pelanggan.


No comments:

Post a Comment